02/07/2024 0 Kommentarer
Er min kærlighed til kaffe, i virkeligheden en længsel mod GUD?
Er min kærlighed til kaffe, i virkeligheden en længsel mod GUD?
# Tidligere udstillinger i Adventskirken
Er min kærlighed til kaffe, i virkeligheden en længsel mod GUD?
Er min kærlighed til kaffe, i virkeligheden en længsel mod GUD?
Kaffebilleder
For nogle år siden, begyndte jeg at bruge kaffe i mine malerier. Jeg havde brugt sand i oliemalerierne, men kaffen virkede godt sammen med akvarellerne. Den gav både lidt teksturspil og samtidigt bevirkede det, at akvarellerne kunne tones en anelse nemmere.
I samme periode, synes jeg at mit kaffe behov var ved at være lidt i overkanten. Det fik mig til at reflektere over hvorfor. Kunne det være fordi jeg havde en længsel, som jeg troede kunne opfyldes med kaffe? Og kunne denne længsel være en længsel mod Gud?
Svaret var ja, og mit forhold til kaffen ændredes. Jeg kunne nyde en kop kaffe med glæde og jeg overgav min Guds længsel til Helligånden.
Derfor er en del af billederne lavet med kaffe.
Kraftdiagrammer
Der vises en serie billeder med Yantra, Mandala og Flower af Life motiver.
Alle tre motiver kalder jeg for Kraftdiagrammer, idet de skabes med det formål at transformere en almindelig oplevelse til en spirituel oplevelse. Sri Yantra bruges i Indien som et meditations billede og i Tibet bruges Mandalaer i mange forskellige sammenhænge.
Transport midler
I disse billeder arbejdes der med linjeforløb, der brydes med streger, der bliver til trekanter og cirkler.
Collager
Jeg fik engang et gammelt lexikon af min far. Den kom fra U.S.A. og blev trykt i 1803. Hele bogen var gået fra hinanden, så jeg blev inspireret til at vælge nogle ud og genbrugte dem i disse collager.
Guddommelig Geometri: det gyldne snit og fibonacci tal
På kunstskole lærte vi om det gyldne snit og arbejdede bevidst med det i kompositoriske sammenhæng. Efterhånden som det blev indarbejdet, opdagede jeg, at i ”spontane” kompositioner kunne jeg bagefter se, at det gyldne snit forekom. Det er blevet en del af mit billedmæssige DNA.
Fibonacci er en talrække og nært knyttet til det gyldne snit. Det ses i strukturen i grankogler, solsikkeblomster og ananasfrugter, i bladstillingen hos flere planter samt i spiralkurverne i sneglehuse og nautilskaller. Talrækken har også dannet grundlag for den typografiske udformning af bøger. Talrækken ser således ud: 0, 1, 1, 2, 3, 5, 8, 13, 21, 34, 55, 89, 144, 233, 377, 610, 987, 1597, 2584, 4181, 6765, 10946, 17711…osv.
Fra og med det tredje fremkommer tallene som summen af de to foregående tal i følgen:
1 = 1 + 0 , 2 = 1 + 1, 3 = 2 + 1, 5 = 3 + 2 osv.
Bog, musik og maleri
I 2020 læste jeg ”Samlede skrøner fra Nordøstgrønland” af Jørn Riel. Det var nogle værre røverhistorier og samtidig indeholdte de vidunderlige beskrivelser af livet i Nordøstgrønland med is og sne. Jeg lyttede til Rasmus Lyberth og det inspirerede til et maleri, som jeg kalder ”Det uforklarlige”.
Kandinsky kom forbi til kaffe
Wassily Kandinsky har været en stor inspiration i alle de år jeg har malet. I år genlæste jeg hans bog ”Om det spirituelle i kunst” og lavede tre billeder som en hyldest til en lærer, jeg aldrig har mødt i det fysiske, men som har helt sikkert været der i Ånden.
Ud af ingenting
Engang i mellem kommer der et maleri ud på papiret, som er en ”ener”. Det er ikke en del af et tema, eller en serie – men blot dukkede op som et fænomen.
Christina Weisgard
Billedmagerværkstedet
Jyllingevej 5
2720 Vanløse
tlf. 61515381
cweisgard@gmail.com
Kunstnerisk uddannelse fra Billedskolen & Skolen for Brugskunst
Ansat som webdesigner hos Københavns Kommunes IT-Service & Kommune Data (KMD) 1998-2003
Selvstændig webdesigner fra 2004
Var med til at drive Galleri Guggen i Stockholmsgade Kbh. 2005-2009
Medlem af kunstnergruppen Guggen 2013-2019
Medlem af kunstnergruppen Formlab 2020
Et udpluk af udstillinger gennem tiden:
Farum Kulturhus
Galleri LB Kbh.
Galleri Krebsen, København K.
Birkelundgård, Albertslund
Albertslund Rådhus
Galleri Rasch, Bornholm
Galleri Nybro, København K
Kommentarer